Search
Close this search box.

Influencers zijn uitgegroeid tot machtige spelers op het gebied van marketing en reclames. Veelal van deze influencers hebben grote volgersaantallen en stralen geloofwaardigheid uit naar hun volgers. Deze mensen hebben een aanzienlijke invloed op het koopgedrag en het consumentengedrag van miljoenen mensen over de hele wereld, maar hoe ver reikt deze invloed eigenlijk? Wij gaan het voor jou uitleggen.

Influencer marketing

Influencer marketing is uitgegroeid tot iets wat veel effect heeft op iedereen die actief is op sociale media. Merken betalen influencers om hun producten en diensten zoals bitcoins te promoten op sociale mediaplatforms zoals Instagram, YouTube en TikTok. Deze samenwerkingen kunnen variëren van gesponserde posts tot volledige campagnes.

Het effect op koopgedrag

Het is geen geheim dat influencers een effect hebben op het koopgedrag van de consument. Wij raden je daarom ook altijd om goed dingen na te checken op een onafhankelijk review platform voordat je verder gaat met deze praktijken. Uit onderzoek blijkt dat mensen meer geneigd zijn om een product te kopen dat wordt aanbevolen door een influencer die ze vertrouwen. Dit kan daardoor leiden tot impulsaankopen en een verhoogde merkloyaliteit bij de volgers van de influencer.

Ethiek en transparantie

Het kan zomaar zijn dat er influencers zijn die dit voor het geld doen, maar er zijn ook influencers die dit alleen doen als ze zelf ook waarde hechten aan het product. Bij deze influencers draait het niet om de bedragen die ze krijgen, maar willen ze eerlijk blijven tegenover hun volgers. De meeste influencers hebben zelf ook hun eigen producten lijn die kan verschillen van kleding tot aan supplementen. Deze personen willen ervoor zorgen dat de volgers waar voor hun geld krijgen en daardoor ook minder snel deze beslissingen laten afhangen van geld. Er zijn ook genoeg platformen waar je deze producten kunt checken die onafhankelijk zijn. Zo kan je onder andere een onafhankelijke review over Kosso Nutrition bekijken, maar ook nog over veel meer bedrijven.

Het belang van kritische consumptie

In een wereld waar veel influencers onze feeds domineren met gesponsorde content is het belangrijk om kritisch te blijven. Door middel van vragen te stellen kan je altijd op zoek naar gaan onafhankelijke meningen en beoordelingen. Dit kan jou helpen om ervoor te zorgen dat er geen impulsieve aankopen gemaakt kunnen worden.

Influencers hebben veel invloed op ons als consument. Dit zal ook nog een hele lange tijd zo zijn, want sociale media wordt steeds groter en belangrijker. Door middel van kritisch kijken en denken kunnen wij ervoor zorgen dat ons koopgedrag en consumenten gedrag zo min mogelijk wordt beïnvloed.